zaterdag 27 maart 2010
Lente! Weer de houten boten te water..
Vandaag zijn bij de watersportvereniging 't Stukske aan de Maas, met verenigde krachten alle steigers in het water gelegd. Het is een kleine zijarm van de Maas, in een natuurgebied, waar alleen 's-zomers een haventje is voor kleine zeilboten. Met een man/vrouw of dertig worden dan in 2 uur tijd alle steigers in het water gelegd. Met 6 man worden de vlonders naar het water getild, waar aan de kant tonnen eronder gebonden worden zodat ze blijven drijven. Dan met behulp van een kraan in het water getild, waar de volgende ploeg de steigers aan elkaar maakt.In het begin is het een chaos, waar de meer ervaren mensen orde in proberen te scheppen en op het eind is iedereen met zijn eigen taak bezig en op elkaar ingespeeld. Al ben je degeen die de bandjes aangeeft om de tonnen vast te binden, er is voor iedereen wat te doen. Het is een enorm mooi plekje en ook bijzonder om te varen, je krijgt er echt zo'n puur Hollands gevoel van. Onze houten boot is er bijna klaar voor, het onderhoud is zo goed als gedaan. Nog even een Biopin bootolie-en laklaag over de mast en giek, de laatste dingen monteren en hij kan in het water!
onderhoud houten,boot olie,bootlak,zelfbouw boot
biopin bootolie,
bootlak,
houten boot,
houten boot onderhoud,
zeilboten
zaterdag 13 maart 2010
Onderhoud Hout met Blanke Lak
Hout leeft, krimpt, zet uit... Het is belangrijk om het hout van je boot goed te verzorgen met een produkt wat flexibel is. Traditionele vernis ligt als het ware op het hout, als een strakke laag. Gaat het hout dan werken, dan heb je kans dat er scheurtjes ontstaan, waardoor water naar binnen kan kruipen. Voordat je het in de gaten hebt zit het onder de lak en springt het eraf of gaat bobbelen en lelijk worden.
Biopin bootolie heeft de eigenschap dat het in het hout dringt, en door kontakt met zuurstof in de lucht uit gaat zetten. Als je het hout er bijna mee verzadigd hebt en je brengt (na drogen en licht schuren) de Biopin bootlak aan, dan verknoopt deze zich met de Bootolie en hecht zich op het hout. Het is een systeem wat bij elkaar past ,en doordat het dezelfde eigenschappen heeft, evenveel meekrimpt en rekt met elkaar en niet gaat verschuiven ten opzichte van elkaar. Het is flexibel en werkt mee met het hout. Doordat de bootolie in het hout zit, kan er geen water intrekken. Het is een drogende olie, die niet zoals bijv.zonnebloemolie vettig blijft.
Qua glansgraad is het misschien 10% minder dan traditionele vernis, maar je hebt er dan ook veel minder van nodig en het is eenvoudig bij te werken als je schade hebt.
Biopin bootolie heeft de eigenschap dat het in het hout dringt, en door kontakt met zuurstof in de lucht uit gaat zetten. Als je het hout er bijna mee verzadigd hebt en je brengt (na drogen en licht schuren) de Biopin bootlak aan, dan verknoopt deze zich met de Bootolie en hecht zich op het hout. Het is een systeem wat bij elkaar past ,en doordat het dezelfde eigenschappen heeft, evenveel meekrimpt en rekt met elkaar en niet gaat verschuiven ten opzichte van elkaar. Het is flexibel en werkt mee met het hout. Doordat de bootolie in het hout zit, kan er geen water intrekken. Het is een drogende olie, die niet zoals bijv.zonnebloemolie vettig blijft.
Qua glansgraad is het misschien 10% minder dan traditionele vernis, maar je hebt er dan ook veel minder van nodig en het is eenvoudig bij te werken als je schade hebt.
onderhoud houten,boot olie,bootlak,zelfbouw boot
biopin bootlak,
biopin bootolie,
blanke lak,
houten boot onderhoud
vrijdag 26 februari 2010
Test Blanke Lakken
Voor Het Onderhoud van al het Hout op een Boot wordt vaak gebruik gemaakt van een blanke lak of olie. De Waterkampioen heeft ongeveer een jaar geleden een test uitgevoerd met diverse Blanke Lakken. Er zijn zo'n 25 houten latten met diverse producten behandeld, die vervolgens op het dak van de Tijgerhaai zijn aangebracht. (een motorboot). De Biopin Bootolie en Bootlak doen hier ook aan mee. In maart wordt door de Waterkampioen bekeken hoe de lakken het eerste seizoen doorstaan hebben. Het wordt getest in een laboratorium en in april volgt de uitslag (in nummer 8 van de Waterkampioen). Nog even geduld dus...
Het is een duurtest, en wordt langere tijd gevolgd. We kijken met belangstelling uit naar de uitslag!
Het is een duurtest, en wordt langere tijd gevolgd. We kijken met belangstelling uit naar de uitslag!
onderhoud houten,boot olie,bootlak,zelfbouw boot
biopin bootolie,
biopinbootlak,
blanke lak,
bootlak,
hout boot,
houten boot onderhoud,
test blanke lakken
woensdag 24 februari 2010
Rondhouten Behandelen met Biopin Bootolie
Om de mast of giek van een houten boot te behandelen voor onderhoud is het prettig om met Biopin Bootolie te werken. Het beste is om de eerste keer de mast of giek helemaal kaal te halen en al het beslag te verwijderen. Dat is meteen een goed moment om de mast goed te inspecteren, om te kijken of er geen slechte stukken in zitten. Oude beslaggaatjes die niet meer terugkomen, kun je afdichten met een houten prop. Het beste is dan om eerst de slechte stukken hout eruit te zagen (wat zwart en ingewaterd is) en dan of een nieuw vulstuk aan te brengen of een houten prop. De ondergrond moet goed schoon, vet-en stofvrij zijn, en dan kun je het vulstuk of de prop met kit of met epoxy erin lijmen. Kleinere gaatjes die nauwelijks te zien zijn kun je vol laten lopen met de Bootolie, dat valt naderhand niet echt meer op.
Wil je het beslag niet verwijderen (als je zeker weet dat het eronder er ook goed uitziet), dan kun je volstaan met afplakken.
Dan als alles goed geschuurd is en de temperatuur boven de 10 graden is en de luchtvochtigheid niet te hoog, kun je aan de gang met de Biopin Bootolie. Dit kan nat op nat, zo'n 2 a 3 lagen, totdat het hout ongeveer 90% verzadigd is. Dan een nachtje drogen, licht schuren en de Biopin bootlak aanbrengen. Wil je alleen maar de Bootolie aanbrengen, dan kan dat ook, echter, is niet zo uv-bestendig en kan het hout alsnog door de zon verkleuren.
Het onderhoud is verder makkelijk. Een groen schuursponsje met water erover heen om het schoon te maken en op te ruwen, en dan een doek Biopin Bootolie eroverheen halen en klaar.
Wil je het beslag niet verwijderen (als je zeker weet dat het eronder er ook goed uitziet), dan kun je volstaan met afplakken.
Dan als alles goed geschuurd is en de temperatuur boven de 10 graden is en de luchtvochtigheid niet te hoog, kun je aan de gang met de Biopin Bootolie. Dit kan nat op nat, zo'n 2 a 3 lagen, totdat het hout ongeveer 90% verzadigd is. Dan een nachtje drogen, licht schuren en de Biopin bootlak aanbrengen. Wil je alleen maar de Bootolie aanbrengen, dan kan dat ook, echter, is niet zo uv-bestendig en kan het hout alsnog door de zon verkleuren.
Het onderhoud is verder makkelijk. Een groen schuursponsje met water erover heen om het schoon te maken en op te ruwen, en dan een doek Biopin Bootolie eroverheen halen en klaar.
onderhoud houten,boot olie,bootlak,zelfbouw boot
biopin bootlak,
biopin bootolie,
onderhoud houten giek,
onderhoud houten mast,
rondhouten
vrijdag 19 februari 2010
Houten Boot Onderhoud met Biopin bootolie
Bijna Lente! Bent u al klaar met het onderhoud van uw houten boot? Als de boot in een binnenruimte staat en het is minimaal 10 graden en niet te vochtig, dan kan al begonnen worden met de behandeling met Biopin Bootolie en Bootlak. Binnenshuis kunnen de kleinere delen alvast gedaan worden, dat is natuurlijk qua temperatuur en vochtigheid geen probleem.
Een veel voorkomende vraag is; waarom is Biopin Bootolie en Bootlak nu zoveel beter dan andere produkten?
Om geen appels met peren te vergelijken kun je kijken naar Owatrol(D1 en D2) en le Tonkinois. Dit zijn beide produkten met +/- 80% lijnolie en 20% tung-olie. Lijnolie heeft de eigenschap dat het zeer traag droogt, daarom wordt er een droogmiddels (siccatief) toegevoegd. Door dit droogmiddel wordt het echter minder uv-bestendig.
Biopin bootolie bestaat voor 90% uit Tung-olie en de Biopin bootlak voor 100%. Tung-olie wordt geperst uit een noot en heeft uit zichzelf al een drogende eigenschap, waardoor er geen siccatief hoeft te worden toegevoegd en dus extreem uv-bestendig is.
Dus alleen al het feit dat het gehalte aan Tung-olie zoveel hoger is, maakt het produkt zoveel beter. Biopin is overigens de grootste lijnolie-fabrikant van Europa, en produceert speciaal voor de Watersport de Bootolie -en lak.
Verder heb je heel veel minder Bootolie nodig. Ben je bij Owatrol of le Tonkinois al gauw 10 lagen olie aan het smeren, bij de Biopin kun je volstaan met 2 a 3 lagen. Dus behalve minder tijd, ben je ook minder kosten kwijt.
De Biopin Bootolie dringt zo'n 2 a 3 mm in het hout, en breng je nat op nat aan. Een nacht laten drogen, licht schuren, en dan de Biopin bootlak aanbrengen. In totaal zo'n 3 lagen. In 4 arbeidsgangen in totaal ben je klaar. De Bootlak hecht zich aan de Bootolie en aan het hout en vormt zo een stevige laag, zowel in als op het hout. Het blijft flexibel, waardoor het met het hout mee kan bewegen. Je voelt dat ook, als je een proefplankje maakt, dan voelt het stroef aan. Niet doods en hard. Een synthetische lak ligt er als een strakke laag bovenop, maar zodra het hout veel gaat bewegen knapt deze er af.
Bij een beschadiging is het makkelijk te repareren en hoef je niet alles af te schuren en de lak weer van voren af aan op te bouwen. Je kunt volstaan door over de beschadiging een doekje met Bootolie te doen. Dit vult de beschadigde haarscheurtjes en bij droging zet de Bootolie weer uit, waardoor het fundament weer hersteld is. Dan kun je wederom een dun laagje bootlak aanbrengen. Vaak wordt over een beschadigde laklaag weer een laag overheen gezet, waarbij je eigenlijk het probleem(het beschadigde fundament) niet aanpakt en alleen een laagje erover heen legt.
Een veel voorkomende vraag is; waarom is Biopin Bootolie en Bootlak nu zoveel beter dan andere produkten?
Om geen appels met peren te vergelijken kun je kijken naar Owatrol(D1 en D2) en le Tonkinois. Dit zijn beide produkten met +/- 80% lijnolie en 20% tung-olie. Lijnolie heeft de eigenschap dat het zeer traag droogt, daarom wordt er een droogmiddels (siccatief) toegevoegd. Door dit droogmiddel wordt het echter minder uv-bestendig.
Biopin bootolie bestaat voor 90% uit Tung-olie en de Biopin bootlak voor 100%. Tung-olie wordt geperst uit een noot en heeft uit zichzelf al een drogende eigenschap, waardoor er geen siccatief hoeft te worden toegevoegd en dus extreem uv-bestendig is.
Dus alleen al het feit dat het gehalte aan Tung-olie zoveel hoger is, maakt het produkt zoveel beter. Biopin is overigens de grootste lijnolie-fabrikant van Europa, en produceert speciaal voor de Watersport de Bootolie -en lak.
Verder heb je heel veel minder Bootolie nodig. Ben je bij Owatrol of le Tonkinois al gauw 10 lagen olie aan het smeren, bij de Biopin kun je volstaan met 2 a 3 lagen. Dus behalve minder tijd, ben je ook minder kosten kwijt.
De Biopin Bootolie dringt zo'n 2 a 3 mm in het hout, en breng je nat op nat aan. Een nacht laten drogen, licht schuren, en dan de Biopin bootlak aanbrengen. In totaal zo'n 3 lagen. In 4 arbeidsgangen in totaal ben je klaar. De Bootlak hecht zich aan de Bootolie en aan het hout en vormt zo een stevige laag, zowel in als op het hout. Het blijft flexibel, waardoor het met het hout mee kan bewegen. Je voelt dat ook, als je een proefplankje maakt, dan voelt het stroef aan. Niet doods en hard. Een synthetische lak ligt er als een strakke laag bovenop, maar zodra het hout veel gaat bewegen knapt deze er af.
Bij een beschadiging is het makkelijk te repareren en hoef je niet alles af te schuren en de lak weer van voren af aan op te bouwen. Je kunt volstaan door over de beschadiging een doekje met Bootolie te doen. Dit vult de beschadigde haarscheurtjes en bij droging zet de Bootolie weer uit, waardoor het fundament weer hersteld is. Dan kun je wederom een dun laagje bootlak aanbrengen. Vaak wordt over een beschadigde laklaag weer een laag overheen gezet, waarbij je eigenlijk het probleem(het beschadigde fundament) niet aanpakt en alleen een laagje erover heen legt.
onderhoud houten,boot olie,bootlak,zelfbouw boot
biopin bootlak,
biopin bootolie,
biopin bootoolie,
houten boot onderhoud,
owatrol,
tonkinois
donderdag 11 februari 2010
Haringvangst in vroegere tijden
t Schot is te boord. Zo heet de film die in het kader van het Marshallplan na de oorlog werd gemaakt over de haringvangst.
Het is erg leuk om te zien. Het filmpje duurt een kwartier, dus je moet er even voor gaan zitten maar het is wel echt de moeite waard.. Je ziet Scheveningse vrouwen netten boeten en mannen die tonnen in elkaar zetten die vervolgens gevuld worden met zout om de haring op zee te kunnen inmaken. Bij het kaken werden de ingewanden en de kieuwen verwijderd waarna de vis dik met zout bestrooid werd om ‘m goed te kunnen houden. In dit filmpje kun je het allemaal zien. Hoe ze uitvaren en hoe ze de haring binnenhalen met een net van 4 kilometer lang dat ze een etmaal ervoor hebben uitgezet. Dat was nog eens hard werken. De film is Nederlands gesproken.
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/FILM01:6
Het is erg leuk om te zien. Het filmpje duurt een kwartier, dus je moet er even voor gaan zitten maar het is wel echt de moeite waard.. Je ziet Scheveningse vrouwen netten boeten en mannen die tonnen in elkaar zetten die vervolgens gevuld worden met zout om de haring op zee te kunnen inmaken. Bij het kaken werden de ingewanden en de kieuwen verwijderd waarna de vis dik met zout bestrooid werd om ‘m goed te kunnen houden. In dit filmpje kun je het allemaal zien. Hoe ze uitvaren en hoe ze de haring binnenhalen met een net van 4 kilometer lang dat ze een etmaal ervoor hebben uitgezet. Dat was nog eens hard werken. De film is Nederlands gesproken.
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/FILM01:6
Abonneren op:
Posts (Atom)