Oude houten sloep of motorboot gekocht, en wat nu?
Deze vraag kregen we afgelopen week voorgelegd. Als het een overnaadse houten boot is dan kun je het beste beginnen om de hele romp kaal te maken. Dit kun je doen door de dikste lagen oude verf eraf te halen met een fohn en een stalen krabber. Steeds een klein stukje, bijv. 50 cm2. Erna met een schuurmachine de rest eraf halen. Dan kun je pas goed zien wat eraan het hout vernieuwd of vervangen moet worden en een goed plan hiervoor maken. Vaak moet er een gang of een deel ervan vervangen worden.
Het is belangrijk om de restauratie goed te doen, dan is je boot naderhand ook meer waard bij een eventuele verkoop. Als je het maar half doet dan kom je later dezelfde problemen weer tegen.
Bij een overnaadse boot heb je een flexibele beschermlaag nodig, omdat hout werkt en de gangen ten opzichte van elkaar werken. Dus nooit met epoxy proberen dicht te smeren.
Wij brengen zelf aan de houten binnenkant van de boot Biopin bootolie aan. De buitenzijde(boven water gedeelte) en de opbouw Biopin bootolie en bootlak. Dit is extreem zeewaterbestendig en voordeel is, je hoeft het maar een keer in de drie jaar bij te werken.
Bij bootsonderhoud is het een fijner produkt om mee te werken dan bijvoorbeeld Owatrol. Het is dunner, vloeit makkelijker uit. Owatrol bouwt zichzelf in lagen op, is dik en er kan in de hoeken makkelijk vuil en vocht onder kruipen.
De fabrikant van Biopin is zelf een fanatieke zeiler en weet precies welke eigenschappen noodzakelijk zijn. De biopin bootolie en bootlak worden ook voortdurend onderzocht en verbeterd.
We vinden het makkelijk omdat je ook een beschadiging snel weg kunt werken. Niet nodig om eerst alle laklagen weg te schuren en dan weer opnieuw op te bouwen. Als de bootlak beschadigd is, is het voldoende om met een groen sponsje met water de plek te reinigen, en dan met een doekje met bootolie erover heen te wrijven. De haarscheurtjes in de lak worden weer opgevuld en klaar!
We kunnen merken dat het voorjaar in de lucht zit, houten boten onderhoud gaat weer beginnen om op tijd te kunnen varen!
zondag 22 februari 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten