maandag 21 januari 2013

Houten Blokken Onderhoud

Op een Klassieke Houten Boot moet je regelmatig je blokken nakijken.
Wij halen ze uit elkaar, vervangen indien nodig de lagers en de schijven.
Het hout halen we kaal en dan worden ze boven een bak gehangen aan een aantal spijkers.
Met een kwast kun je de bootolie aanbrengen(met een doek kan ook). De onderkant even met een doek schoonwrijven.
Elke 20 minuten een nieuwe laag aanbrengen en na 20 minuten met een doek uitwrijven.Dit herhalen tot je een mooie volle laag hebt.
De laatste laag met een kwast aanbrengen en niet meer uitwrijven als je een meer glanzend resultaat wilt hebben.


woensdag 9 januari 2013

Tijd voor onderhoud Houten Boot!

De winter is nog niet echt begonnen, maar voordat je het in de gaten hebt is het al voorjaar en wil je de boot het water weer in hebben.
Voor een onderhoudsbeurt met hout wat behandeld is met Barend Palm Bootolie- en lak is het aan te raden om licht op te schuren en dan met een doek een dun laagje Bootolie aan te brengen. Dit dient om de haarscheurtjes weer te vullen die nauwelijks zichtbaar zijn en om de ondergrond weer te herstellen. Afhankelijk van hoe het hout eruit ziet kun je hiermee volstaan of je laat het drogen en brengt nog een lak Barend Palm Bootlak aan.
Het fijne van dit product is dat je het zelf makkelijk kunt aanbrengen met een behoorlijk goed resultaat. Voor de Bootolie is het voldoende als het 10 graden is en niet al te vochtig, met de lak luistert het qua temperatuur en vochtigheid wel nauwkeuriger.
Hoe de toestand van het hout is, is geheel afhankelijk van de omstandigheden. Ligt de boot altijd buiten en niet afgedekt, dan zul je elk seizoen het hout een onderhoudsbeurt moeten geven.
De Bootolie- en lak zijn niet geschikt voor onder de waterlijn, daar heb je andere producten voor.
Voor opbouwen , kuip, rondhouten en blokken is het een prima product .

maandag 3 september 2012

Biopin Bootolie of Owatrol?

Owatrol D1 en D2 klinkt vele mensen bekend in de oren. Het is een  reeds lang bestaand systeem op olie-basis om het hout van je boot te behandelen.
Wat is nu het verschil met de Biopin producten?

De Owatrol produkten bestaan voor een groot deel uit lijnolie en een klein deel uit Tung-olie (ook wel chinese houtolie genoemd). Bij de Biopin produkten is dit precies andersom en bestaat de bootlak zelfs uit alleen maar tung-olie.
Lijnolie heeft van zichzelf de eigenschap dat het niet goed droogt, en moeten er produkten toegevoegd worden om de droging te bevorderen. Dit heeft als gevolg dat het minder uv-bestendig is.
Tungolie heeft van zichzelf al de drogende eigenschap, zodat er wat dat betreft geen produkten toegevoegd hoeven te worden. Het is een zogenaamde drogende olie. Dit maakt dat vooral de Biopin lak zeer uv-bestendig is.
De Biopin olie is dun en vloeibaar en makkelijk te verwerken. Je hebt er qua hoeveelheid ook zienderogen minder van nodig dan je met Owatrol zou hebben.(is dus in verhouding goedkoper en minder arbeidsintensief).

Verder is het voor een amateur goed te verwerken met een mooi resultaat en ben je niet afhankelijk van geklimatiseerde omstandigheden, zoals met twee-componentenlak vaak het geval is.
Beschadigingen ter plekke zijn eenvoudig te verhelpen.

Biopin heeft twee verschillende soorten Bootolie-en lakprodukten:
de originele Biopin bootolie-en lak, en de wat duurdere Barend Palm Bootolie en lak.
Deze laatste is beter uv-bestendig. Zelf gebruiken we voornamelijk de Barend Palm bootolie en lak. Het is prettig om mee te werken en het resultaat is mooi.
We zijn er zo enthousiast over dat we het zelf ook verkopen.


Houten Boot Onderhoud

In onze loods zijn we, samen met de eigenaar, een zuidlaardermeerjol aan het restaureren.
Afgelopen weekend is de boot gedraaid; hier heb ik een filmpje over gemaakt:



zondag 8 juli 2012

Houten Boot Onderhoud

Als het hout van een boot kaal is, moet je niet te lang ermee wachten om deze te behandelen. Zeker in de zomer, als het warm kan zijn, loop je anders kans dat het hout scheuren gaat vertonen. Als je toch van plan bent om het olie/laksysteem van Biopin toe te gaan passen, kun je het beste al een laag olie ter bescherming aanbrengen.
Tegen de tijd dat je het echt mooi wilt maken kun je het licht schuren en kun je er gewoon mee verder.
Ook met onderhoud is het makkelijk. Al ziet het er mogelijk niet mooi meer uit, licht schuren, een laagje olie aanbrengen om de grondlaag en haarscheurtjes weer te herstellen en je kunt gewoon ermee verder. Dus geen gezeur van eerst alles helemaal eraf halen.
Met de olie hoef je ook niet zo erg op te letten of de temperatuur of vochtigheid wel goed is, dat is redelijk flexibel. Met het aflakken wel, dan moet het niet te vochtig zijn en minimaal 10 graden.
Zeker bestaan er producten die beter uit een test komen, maar dan moet je wel de boot in een geklimatiseerde ruimte hebben staan en het professioneel laten uitvoeren.
Dat is voor de meeste doe-het zelvers met een boot niet weggelegd.

dinsdag 19 juni 2012

Zeilen met een klassieker!