Van de houten boot die we restaureren moesten de proppen van de bevestigingsgaten van de puttingen vervangen worden. De meeste puttingen waren slecht en niet onderhouden. Bij de koop van het schip door de eigenaar was er dit niet bij verteld. De allereerste zeiltocht kregen ze storm van windkracht 8 voor de kiezen en vlogen de puttingen het dek uit. Levensgevaarlijk! Te bedenken dat er een enorme houten mast van 25 meter hoog door vastgehouden moest worden..
De vorige eigenaar had het verbloemd door er flink veel kit en rubber overheen te smeren en daarna te schilderen, zodat het leek alsof het nog dik en stevig genoeg was.
De nieuwe puttingen konden niet zomaar op dezelfde plaats weer aangebracht worden, daarvoor was de vulling van de gaten te broos.
zondag 20 december 2009
Houten Proppen Vervangen
onderhoud houten,boot olie,bootlak,zelfbouw boot
houten boot,
houten proppen vervangen
zaterdag 19 december 2009
Houten Mast Onderhoud
Een houten boot uit 1936 heeft nogal wat aandacht nodig. Onder het mastbeslag bleken diverse stukken hout niet goed meer. De slechte stukken zijn eruit gekapt, nieuwe stukken zo goed mogelijk op maat gemaakt, erin gelijmd.

onderhoud houten,boot olie,bootlak,zelfbouw boot
biopin bootlak,
biopin bootolie,
houten boot,
houten mast
donderdag 17 december 2009
Houten Boot Onderhoud
De restauratie van een oude houten boot vergt heel wat vaardigheid en inzicht. Het is belangrijk om goed te bestuderen hoe de boot oorspronkelijk gebouwd is.
Ook kom je vaak voor heel wat verrassingen te staan, en valt dit niet vantevoren te voorspellen.
Bij de romp van het zeiljacht Pinocchio kwamen er bij het kaalhalen gelukkig niet al teveel slechte plekken tevoorschijn. Het kaalhalen is gedaan met een krabber en een brander, en met zoveel meters heel wat werk!

Ook kom je vaak voor heel wat verrassingen te staan, en valt dit niet vantevoren te voorspellen.
Bij de romp van het zeiljacht Pinocchio kwamen er bij het kaalhalen gelukkig niet al teveel slechte plekken tevoorschijn. Het kaalhalen is gedaan met een krabber en een brander, en met zoveel meters heel wat werk!
onderhoud houten,boot olie,bootlak,zelfbouw boot
houten boot,
houten boot onderhoud,
restauratie houten boot
donderdag 26 november 2009
Onderhoud Houten Stuurhut met Biopin Bootolie
Eindresultaat na schuren, Biopin Bootolie en Bootlak aangebracht te hebben! De zijkanten van de bakskisten ,moeten nog gedaan worden.

Vaak krijg ik de vraag of het ook mogelijk is om de Biopin Bootolie en bootlak aan te brengen op hout, wat al met een ander produkt is behandeld. Het allerbeste is om met kaal hout te beginnen. Maar,als het oude lakwerk er nog behoorlijk goed uitziet, kun je overwegen om het erover heen op te zetten. Je kunt het dan licht schuren, met een doek een laagje Biopin Bootolie opbrengen om de eventuele haarscheurtjes te vullen zodat het fundament weer hersteld is. Laten drogen, weer licht schuren en dan een laag Biopin bootlak erover heen.
Schuurwerk aan de binnenkant van de stuurhut
Schuurwerk aan de buitenzijde
Echter, als de oude laag slecht wordt, zal de Biopin bootlak ermee af komen, en ligt het aan de oude laag.
Afgelopen voorjaar is deze stuurhut met de Biopin bootolie en bootlak behandeld. De boot ligt in Barcelona en heeft de heetste zomer ooit doorstaan. Het ziet er nu nog steeds prachtig uit, ondanks blootstelling aan enorme hitte en droogte.
onderhoud houten,boot olie,bootlak,zelfbouw boot
biopin,
biopin bootlak,
biopin bootolie,
hout
zaterdag 21 november 2009
Sint vraagt Duurzame Bootolie Voor Boot Sint
Hulp-Pieten hebben op de Klassieke Schepenbeurs geinformeerd naar duurzame Bootolie voor de Boot van Sint!
Al het Houtwerk van de Boot van Sint is een hele klus, en de Pieten klaagden over de vele uren die ze ermee kwijt waren! Ze kregen het dit jaar maar ternauwernood voor elkaar zodat Sint weer op tijd kon varen.
Op zoek naar een oplossing voor dit probleem kwamen ze uit bij Biopin Bootolie en Bootlak. Het komend seizoen gaan ze dit uitproberen en zien we volgend jaar alvast een blinkend resultaat en een boot die op tijd klaar is!
Al het Houtwerk van de Boot van Sint is een hele klus, en de Pieten klaagden over de vele uren die ze ermee kwijt waren! Ze kregen het dit jaar maar ternauwernood voor elkaar zodat Sint weer op tijd kon varen.
Op zoek naar een oplossing voor dit probleem kwamen ze uit bij Biopin Bootolie en Bootlak. Het komend seizoen gaan ze dit uitproberen en zien we volgend jaar alvast een blinkend resultaat en een boot die op tijd klaar is!
onderhoud houten,boot olie,bootlak,zelfbouw boot
biopin bootolie,
boot sint,
duuzame
dinsdag 10 november 2009
Houten Boten Onderhoud
De Klassieke Schepenbeurs in Enkhuizen is weer achter de rug...
Het was erg druk, veel bezoekers en veel belangstelling.
Een veel voorkomende vraag was; waarom is Biopin Bootolie en Bootlak nu zoveel beter dan andere produkten?
Om geen appels met peren te vergelijken kun je kijken naar Owatrol(D1 en D2) en le Tonkinois. Dit zijn beide produkten met +/- 80% lijnolie en 20% tung-olie. Lijnolie heeft de eigenschap dat het zeer traag droogt, daarom wordt er een droogmiddels (siccatief) toegevoegd. Door dit droogmiddel wordt het echter minder uv-bestendig.
Biopin bootolie bestaat voor 90% uit Tung-olie en de Biopin bootlak voor 100%. Tung-olie wordt geperst uit een noot en heeft uit zichzelf al een drogende eigenschap, waardoor er geen siccatief hoeft te worden toegevoegd en dus extreem uv-bestendig is.
Dus alleen al het feit dat het gehalte aan Tung-olie zoveel hoger is, maakt het produkt zoveel beter. Biopin is overigens de grootste lijnolie-fabrikant van Europa, en produceert speciaal voor de Watersport de Bootolie -en lak.
Verder heb je heel veel minder Bootolie nodig. Ben je bij Owatrol of le Tonkinois al gauw 10 lagen olie aan het smeren, bij de Biopin kun je volstaan met 2 a 3 lagen. Dus behalve minder tijd, ben je ook minder kosten kwijt.
De Biopin Bootolie dringt zo'n 2 a 3 mm in het hout, en breng je nat op nat aan. Een nacht laten drogen, licht schuren, en dan de Biopin bootlak aanbrengen. In totaal zo'n 3 lagen. In 4 arbeidsgangen in totaal ben je klaar. De Bootlak hecht zich aan de Bootolie en aan het hout en vormt zo een stevige laag, zowel in als op het hout. Het blijft flexibel, waardoor het met het hout mee kan bewegen. Je voelt dat ook, als je een proefplankje maakt, dan voelt het stroef aan. Niet doods en hard. Een synthetische lak ligt er als een strakke laag bovenop, maar zodra het hout veel gaat bewegen knapt deze er af.
Bij een beschadiging is het makkelijk te repareren en hoef je niet alles af te schuren en de lak weer van voren af aan op te bouwen. Je kunt volstaan door over de beschadiging een doekje met Bootolie te doen. Dit vult de beschadigde haarscheurtjes en bij droging zet de Bootolie weer uit, waardoor het fundament weer hersteld is. Dan kun je wederom een dun laagje bootlak aanbrengen. Vaak wordt over een beschadigde laklaag weer een laag overheen gezet, waarbij je eigenlijk het probleem(het beschadigde fundament) niet aanpakt en alleen een laagje erover heen legt.
Al met al is de Klassieke Schepenbeurs ook weer nuttig om alle ervaringen te horen en weer even de scheikundige achtergrond uitgelegd te krijgen(de importeur weet hier alles van en was erbij).
Het was erg druk, veel bezoekers en veel belangstelling.
Een veel voorkomende vraag was; waarom is Biopin Bootolie en Bootlak nu zoveel beter dan andere produkten?
Om geen appels met peren te vergelijken kun je kijken naar Owatrol(D1 en D2) en le Tonkinois. Dit zijn beide produkten met +/- 80% lijnolie en 20% tung-olie. Lijnolie heeft de eigenschap dat het zeer traag droogt, daarom wordt er een droogmiddels (siccatief) toegevoegd. Door dit droogmiddel wordt het echter minder uv-bestendig.
Biopin bootolie bestaat voor 90% uit Tung-olie en de Biopin bootlak voor 100%. Tung-olie wordt geperst uit een noot en heeft uit zichzelf al een drogende eigenschap, waardoor er geen siccatief hoeft te worden toegevoegd en dus extreem uv-bestendig is.
Dus alleen al het feit dat het gehalte aan Tung-olie zoveel hoger is, maakt het produkt zoveel beter. Biopin is overigens de grootste lijnolie-fabrikant van Europa, en produceert speciaal voor de Watersport de Bootolie -en lak.
Verder heb je heel veel minder Bootolie nodig. Ben je bij Owatrol of le Tonkinois al gauw 10 lagen olie aan het smeren, bij de Biopin kun je volstaan met 2 a 3 lagen. Dus behalve minder tijd, ben je ook minder kosten kwijt.
De Biopin Bootolie dringt zo'n 2 a 3 mm in het hout, en breng je nat op nat aan. Een nacht laten drogen, licht schuren, en dan de Biopin bootlak aanbrengen. In totaal zo'n 3 lagen. In 4 arbeidsgangen in totaal ben je klaar. De Bootlak hecht zich aan de Bootolie en aan het hout en vormt zo een stevige laag, zowel in als op het hout. Het blijft flexibel, waardoor het met het hout mee kan bewegen. Je voelt dat ook, als je een proefplankje maakt, dan voelt het stroef aan. Niet doods en hard. Een synthetische lak ligt er als een strakke laag bovenop, maar zodra het hout veel gaat bewegen knapt deze er af.
Bij een beschadiging is het makkelijk te repareren en hoef je niet alles af te schuren en de lak weer van voren af aan op te bouwen. Je kunt volstaan door over de beschadiging een doekje met Bootolie te doen. Dit vult de beschadigde haarscheurtjes en bij droging zet de Bootolie weer uit, waardoor het fundament weer hersteld is. Dan kun je wederom een dun laagje bootlak aanbrengen. Vaak wordt over een beschadigde laklaag weer een laag overheen gezet, waarbij je eigenlijk het probleem(het beschadigde fundament) niet aanpakt en alleen een laagje erover heen legt.
Al met al is de Klassieke Schepenbeurs ook weer nuttig om alle ervaringen te horen en weer even de scheikundige achtergrond uitgelegd te krijgen(de importeur weet hier alles van en was erbij).
onderhoud houten,boot olie,bootlak,zelfbouw boot
biopin,
biopin bootlak,
biopin bootolie,
laklaag,
owatrol,
tonkinois
Abonneren op:
Posts (Atom)