donderdag 6 mei 2010

Houten Boot Onderhoud




De houten romp van een klassieke boot heeft eens in de zoveel tijd intensief onderhoud nodig. Bij deze romp bleken door de vorige eigenaar de schroefgaten gevuld te zijn met allerlei middelen, zoals stopverf,epoxy. Bij het controleren ervan was het een en al gruis en stof, en waren veel koppen van schroeven ook verdwenen. Je moet er dan wat aan doen, anders heb je kans dat de huidplanken losraken en gaan wijken.
Je ziet op het filmpje het ouderwetse breeuwen van naden met katoen, en kitten van schroefgaten met Simson CA, waarna het afgedopt wordt met een teakhouten prop.

zondag 2 mei 2010

Klassieke Boten Evenement

Met het druilerige weer is het leuk om alvast plannen te maken. Wij zijn van plan om mee te doen met "la Semaine du Golf de Morbihan" van 30 mei tot 5 juni 2011. Dit is een keer in de twee jaar in Bretagne. Veel open zeilboten doen er mee.De VKSJ (Vereniging Klassieke Scherpe Jachten, www.vksj.nl) wil gezamelijk vervoer gaan regelen. Als er voldoende boten meedoen, dan is dat een goede optie en bovendien krijg je dan gratis een ligplaats voor twee weken (buiten het evenement om).
Hier zie je meer informatie over het evenement:

http://www.facebook.com/?ref=home#!/pages/Semaine-du-Golfe-du-Morbihan-Morbihan-Gulfs-Week/111962815505129?ref=sgm

Wil je varen tussen meerdere klassieke boten in een prachtige omgeving, genieten van de oesters en lekkere wijn, dan moet je zeker meedoen!

maandag 26 april 2010

Waterkampioen Test blanke Lak

De Waterkampioen is afgelopen week verschenen met de tussenstand van de test met verschillende blanke lakken. Het is lastig te lezen, omdat er ook geen conclusies uit getrokken zijn.
Wat volgens mij het belangrijkste is wat ze vergeten, is wat een booteigenaar die in Nederland zijn/haar boot heeft liggen, graag wil.
De meeste boot-eigenaren hebben hun boot buiten liggen, varen in het weekend of in de vakanties, en zijn doe-het zelvers. Als het mooi weer is, willen ze varen!
Ze willen geen maand als het mooi weer is, de boot op de kant leggen om prachtig te vernissen, liefst 12 lagen met een moeilijk hanteerbaar twee-componentensysteem. En, als er onderhoud nodig is, alle lagen weer eraf schuren en het hele riedeltje weer opnieuw beginnen.
Een klant van ons is zelf zijn 16m2 aan het schuren en lakken met Biopin Bootolie-en lak. Hij meldde dat hij twee linkerhanden had en het toch wel wilde proberen. Nu staat zijn bootje hier te glimmen en trots dat hij is!

dinsdag 13 april 2010

Test Waterkampioen Blanke Lak

Op 22 april verschijnt de Waterkampioen met een tussenstand van de test met Blanke Lak.
Nog even wachten en dan weten we het resultaat!
n de Waterkampioen van 27 maart 2009 stond een vooraankondiging van een test waarbij 25 blanke lakken naast elkaar vergeleken worden. Op het stuurhuisdak van de redactieboot de Tijgerhaai is een frame geplaatst met 25 massieve mahoniehouten latten. Deze latten werden gezaagd uit een oude kerkbank die jaren in een hoekje had gestaan. In ieder geval een homogene, droge partij mahonie. Een blanke lak die het goed doet op massief hout, doet het sowieso ook goed op plaatmateriaal. Plaatmateriaal werkt aanzienlijk minder ( minder krimp, uitzetting,tordering,splijting) zodat lagere eisen worden gesteld aan de flexibiliteit van het product. De latten zijn allemaal geschuurd,ontvet en gelakt met de verschillende lakken. Op 22 april verschijnt de Waterkampioen met een tussenstand van de test, nadat ze de latten in een laboratorium hebben laten testen.
We zijn erg benieuwd, want de Biopin Bootolie en bootlak doen ook mee aan de test!

zaterdag 27 maart 2010

Lente! Weer de houten boten te water..

Vandaag zijn bij de watersportvereniging 't Stukske aan de Maas, met verenigde krachten alle steigers in het water gelegd. Het is een kleine zijarm van de Maas, in een natuurgebied, waar alleen 's-zomers een haventje is voor kleine zeilboten. Met een man/vrouw of dertig worden dan in 2 uur tijd alle steigers in het water gelegd. Met 6 man worden de vlonders naar het water getild, waar aan de kant tonnen eronder gebonden worden zodat ze blijven drijven. Dan met behulp van een kraan in het water getild, waar de volgende ploeg de steigers aan elkaar maakt.In het begin is het een chaos, waar de meer ervaren mensen orde in proberen te scheppen en op het eind is iedereen met zijn eigen taak bezig en op elkaar ingespeeld. Al ben je degeen die de bandjes aangeeft om de tonnen vast te binden, er is voor iedereen wat te doen. Het is een enorm mooi plekje en ook bijzonder om te varen, je krijgt er echt zo'n puur Hollands gevoel van. Onze houten boot is er bijna klaar voor, het onderhoud is zo goed als gedaan. Nog even een Biopin bootolie-en laklaag over de mast en giek, de laatste dingen monteren en hij kan in het water!

zaterdag 13 maart 2010

Onderhoud Hout met Blanke Lak

Hout leeft, krimpt, zet uit... Het is belangrijk om het hout van je boot goed te verzorgen met een produkt wat flexibel is. Traditionele vernis ligt als het ware op het hout, als een strakke laag. Gaat het hout dan werken, dan heb je kans dat er scheurtjes ontstaan, waardoor water naar binnen kan kruipen. Voordat je het in de gaten hebt zit het onder de lak en springt het eraf of gaat bobbelen en lelijk worden.
Biopin bootolie heeft de eigenschap dat het in het hout dringt, en door kontakt met zuurstof in de lucht uit gaat zetten. Als je het hout er bijna mee verzadigd hebt en je brengt (na drogen en licht schuren) de Biopin bootlak aan, dan verknoopt deze zich met de Bootolie en hecht zich op het hout. Het is een systeem wat bij elkaar past ,en doordat het dezelfde eigenschappen heeft, evenveel meekrimpt en rekt met elkaar en niet gaat verschuiven ten opzichte van elkaar. Het is flexibel en werkt mee met het hout. Doordat de bootolie in het hout zit, kan er geen water intrekken. Het is een drogende olie, die niet zoals bijv.zonnebloemolie vettig blijft.
Qua glansgraad is het misschien 10% minder dan traditionele vernis, maar je hebt er dan ook veel minder van nodig en het is eenvoudig bij te werken als je schade hebt.