donderdag 14 januari 2010

onderhoud houten dek 16m2

De eerste laag van het dekje van de 16m2 zit er op, de 2e laag is op maat gemaakt en klaar om aangebracht te worden..


Een deel is al aangebracht(gelijmd met epoxy), en moet nu goed drogen. Met gewichten wordt alles goed op zijn plaats gehouden.


dinsdag 12 januari 2010

Van welk soort hout is deze boot gebouwd?

Een kennis vertelde mij dat hij een houten-boot eigenaar vroeg:
"van wat voor soort hout is deze boot gebouwd?"

"Onderhoud" meneer, was het antwoord....

zondag 10 januari 2010

Nieuw Dekje Maken Houten Boot

Vroeger zeilden we in de vakanties met een 16m2 of een valk. Met een valk zijn we met neefjes en nichtjes een aantal dagen gaan zeilen/kamperen. Dat was in mijn herinnering erg leuk, we sliepen zelfs met een aantal op de boot.
Deze zeilbootjes zijn nu ook nog verkrijgbaar, vaak is alleen het dek gedelamineerd. Als je handig bent kun je er een nieuw dek op leggen en heb je weer veel zeilplezier. Het handige van een kleinere zeilboot is, dat je de zeilen maar hoeft te hijsen en weg ben je. Een picknickmand mee en meer is niet nodig. We hebben nog steeds een idylische ligplaats aan de Maas. Jammer genoeg komt het er nu niet veel van, maar als het mooi weer is kun je zelfs rond een uur 3 in de middag nog vertrekken. Een keer was het zo'n mooi weer en matige wind, dat we niet de moeite namen om de buitenboordmotor mee te nemen. Dat hebben we geweten... Op de terugweg viel de wind weg en hebben we een paar kilometer kunnen peddelen, tot in de avond, bijgeschenen door een volle maan.
Bij deze 16m2 was het dek ook gedelamineerd en kreeg overal allerlei bobbels. Het dek is verwijderd, mallen gemaakt en dan komt er een Okoume plaat van 4mm op te liggen, die vastgekit(met simson construction adhesive) en geschroefd wordt. Eerst is deze rondom behandeld met injectiehars.
Daarna de 2e plaat, van suprahecht van Bruynzeel.



zondag 20 december 2009

Houten Proppen Vervangen

Van de houten boot die we restaureren moesten de proppen van de bevestigingsgaten van de puttingen vervangen worden. De meeste puttingen waren slecht en niet onderhouden. Bij de koop van het schip door de eigenaar was er dit niet bij verteld. De allereerste zeiltocht kregen ze storm van windkracht 8 voor de kiezen en vlogen de puttingen het dek uit. Levensgevaarlijk! Te bedenken dat er een enorme houten mast van 25 meter hoog door vastgehouden moest worden..
De vorige eigenaar had het verbloemd door er flink veel kit en rubber overheen te smeren en daarna te schilderen, zodat het leek alsof het nog dik en stevig genoeg was.
De nieuwe puttingen konden niet zomaar op dezelfde plaats weer aangebracht worden, daarvoor was de vulling van de gaten te broos.

Nieuwe proppen:

Hier al enkele nieuwe proppen aangebracht :






Hier zijn ze weer netjes gelijk gemaakt met de romp en glad geschuurd.






zaterdag 19 december 2009

Houten Mast Onderhoud

Een houten boot uit 1936 heeft nogal wat aandacht nodig. Onder het mastbeslag bleken diverse stukken hout niet goed meer. De slechte stukken zijn eruit gekapt, nieuwe stukken zo goed mogelijk op maat gemaakt, erin gelijmd.







Na het drogen kunnen ze weer in vorm van de mast gemaakt worden.
Als de mast klaar is, is het een prima idee om deze, na licht schuren, te behandelen met Biopin Bootolie en Biopin Bootlak. Heb je dan een beschadiging, dan is het makkelijk bij te werken.



donderdag 17 december 2009

Houten Boot Onderhoud

De restauratie van een oude houten boot vergt heel wat vaardigheid en inzicht. Het is belangrijk om goed te bestuderen hoe de boot oorspronkelijk gebouwd is.
Ook kom je vaak voor heel wat verrassingen te staan, en valt dit niet vantevoren te voorspellen.

Bij de romp van het zeiljacht Pinocchio kwamen er bij het kaalhalen gelukkig niet al teveel slechte plekken tevoorschijn. Het kaalhalen is gedaan met een krabber en een brander, en met zoveel meters heel wat werk!